Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Annfinn Hjelm, Thorshavn

Annfinn Hjelm, Thorshavn
Billedet viser Annfinn Hjelm, Fíggjarleiðari/financial manager i Tórshavn

 

Om hvordan en ny hvallov pludselig kan betyde en reduktion i krydstogtsanløb til Tórshavn Havn på 30 procent, om kapacitetsproblemer og ny udvidelse på 95.000 m2 og 900 meter kajplads, der bl.a. skal bruges til mere offshore-servicering og om, hvordan dygtige og gode kolleger kan få det hele til at løbe rundt og mere til med få ressourcer og maksimal indsats.

 

Hvad er dit ansvarsområde på Tórshavn Havn?

Det er mangfoldigt. Jeg har været ansat her i Tórshavn Havn siden 2013, hvor jeg blev ansat som en slags erhvervskoordinator, som viste sig at betyde, at jeg skulle arbejde med udvidelser, salg og marketing og udvikling af eksisterende kundegrundlag og nye kunder.

I sommeren 2014 lavede vi en organisationsændring, så efter den har jeg også haft de økonomiske forhold under mig. I det daglige har jeg nogle dygtige medarbejdere, der står for bogholderi etc., mens jeg selv laver måneds- og årsregnskaber og moms opgørelser. Jeg har den daglige bank- og revisorkontakt plus det opsøgende arbejde med salg og markedsføring. Det er ret omfattende, men hellere for meget end for lidt.

Hvad kan andre havne lære af Tórshavn Havn?

Det er vanskeligt at sige. De andre havne har sikkert også dygtige og fleksible medarbejdere. Men jeg vil nu alligevel fremhæve vores dygtige og meget fleksible medarbejdere her på havnen. De kan alle meget på egen hånd, og kan gå ind i mange funktioner. Det betyder, at vi er produktive med mange ting, selvom vi er få medarbejdere på havnen.

Så forsøger vi også – det tror jeg nu nok også andre havne gør – at pleje vores eksisterende kundegrundlag og sørge for, at vi får opdyrket nye kunderelationer.

Vi har et stærkt fokus på CRM – de fleste havne gør det nok som sagt – men det er vigtigt, så det er vi nødt til at være gode til.

Hvad gør dit job allerbedst?

Det vil jeg sige er mangfoldigheden. Nu er vi som personer alle lidt forskellige – mange er vanemennesker – men sådan er jeg ikke. Hvis jeg en formiddag ser på månedsregnskab, så har jeg måske en eftermiddag, hvor jeg skal arbejde med erhvervslejemål for dernæst at deltage i en sea trade den næste dag. Det er variationen, som tiltaler mig mest. Selvfølgelig er det også vigtigt med de gode kolleger. De fleste har været her længe og ved en masse, så jeg kan altid spørge dem om råd og vejledning.

En del folk, der måske ikke selv arbejder på en havn, kan være lidt fremmedgjorte over for, hvad der foregår. De kan måske tro, at det hele kører sådan lidt automatisk. Men vi, der arbejder på havnen, skal hele tiden sørge for, at det kører så smidigt, som det ser ud udefra. Der er meget, der skal gå op i en højere enhed på en havn, så vi keder os ikke.

Hvad er dine forventninger for de kommende år i forhold til havnen?

De er faktisk ret gode. De sidste par år har vi været travlt beskæftiget med at planlægge en udvidelse af havnen. Vi har kapacitetsproblemer. Så vi har nu i tre år arbejdet med at få planer, godkendelser og finansiering på plads.

I sidste uge underskrev vi så kontrakten, så vi rent faktisk kan begynde at få bygget ud og fået etableret nye faciliteter.

I vores optik er der tale om en ret stor udbygning – 95.000 m2 arealudvidelse ud i havet og næsten 900 meter ekstra kajplads. Så det betyder, at vi får bedre forudsætninger for at servicere eksisterende kunder inden for gods og passagerer. Men vi kan også begynde at se på  servicering af fartøjer inden for offshore-industrien, der opererer mellem Shetlandsøerne og Færøerne.

Vi vil også få bedre muligheder for at få flere krydstogtskibe ind. De kapacitetsproblemer, vi pt. har, betyder, at vi har måttet sige nej til skibe hvert år.

Og hvis du tager de mere langsigtede briller på, er der også de muligheder, der kan opstå i kølvandet på en Øst passage ved Arktis. Det er ikke sådan, at vores business case er baseret på de muligheder, der måtte komme med den passage, men vi ligger helt sikkert godt geografisk, og med de kommende udvidelser har vi også kapaciteten. Så vi får travlt de kommende år.

Hvornår skete der sidst noget virkelig uventet?

Uventet lyder så negativt, men vi har haft  en sag, der desværre var ret træls.

Sidste sommer vedtog det færøske parlament, at alle, der så en hval, var forpligtet til at rapportere det, og i fald de undlod, så kunne det medføre en bøde eller fængselsstraf.

Det kom bag på os, da der ikke var en forudgående høring. Det betød helt konkret for os, at vi fik reduceret vores krydstogtsanløb i 2016 med en tredjedel i forhold til 2015. Vi gik så lige ”i struben” på politikerne for at få loven ændret, og heldigvis var de da også lydhøre over for vores argumenter. Men 2016 er jo desværre stadig det værste krydstogtsår i 10 år. I 2015 havde vi 63 anløb, og i 2016 har vi under 40. Jeg er gået i gang med reparationsarbejdet. Vi har forklaret rederierne, at loven er ændret, og 2017 ser også bedre ud, men der er en del arbejde at gøre for at få os op på fuldt blus, især når man først er ude af loopet.

Fakta om Tórshavn Havn:

  • Størrelse (m2):  175.000 m2
  • Antal anløb: 2.538
  • Anløb – hvad er der flest af?: 2.500 anløb i 2015, containerskibe, passagerfærger og fiskeskibe
  • Godsomsætning: 650.000 tons om året
  • Krydstogt: 63
  • Færgelinjer: 1 international, 2 nationale linjer
  • Fisk: En fiskecentral i Tórshavn, hvor fiskeskibe regelmæssigt lander fersk fisk. I Kollefjord stor pelagisk fabrik
  • Vigtigste erhverv på havnen: Logistikhåndtering af import og eksport. Derudover bil- og passagerer
  • Hvor mange virksomheder er etableret på havnen: ca. 30 virksomheder på havnen
  • Antal medarbejdere: det er lidt anerledes her end på de danske havne. Vi har også lodser ansat – det er det vagtgående personale, som er lodser i deres fritid, så vi er bemandet døgnet rundt. Alt i alt er vi 15-17 ansatte. Det administrative personale udgør fem fastansatte personer. Så er der to, der sidder delvist på kontor og delvist er ude marken
  • Havnens betydning for arbejdspladser: Oplandsanalyse (2014): ca. 7-800 direkte foruden alt det indirekte

Luftfoto Thorshavn

Link til hjemmeside: www.portofthorshavn.com

Download billede af Annfinn Hjelm her.
Download billede af Tórshavn Havn her.
Kilde: Tórshavn Havn

Læs flere nyheder fra Danske Havne her.

 

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen