De danske erhvervshavne 2020 tror på grøn omstilling og sætter handling bag!

Læs vores nye rapport om en branche i udvikling

Pressebillede, banner 2020

Danske havne har klaret sig bedre gennem et hårdt første halvår end de fleste andre europæiske havne. Alligevel betyder efteråret usikkerhed for havnene, og de erhvervsområder der ikke har fået hjælp under krisen.

Danske Havne har som alle andre arbejdspladser været henvist til at afholde web-møder, både hjemme og med kollegaer i andre lande. Og når de i deres branches europæiske statistikkomité fortæller, at danske havne i første og andet kvartal led tab i godsomsætningen på hhv. 8,3% og 4,6% er der to reaktioner. De svenske og finske havne stemmer i – deres tab er i samme størrelsesorden, og ligesom danske havne er det især krydstogt og ro/ro der gør ondt. Allerede syd for Kielerkanalen ser det værre ud. Både tyske, hollandske, spanske og italienske havne beretter om tab i størrelsesordenen 10-25%, og for især middelhavshavnene er der ikke udsigt til bedring foreløbigt. Det fortæller Danske Havnes Erhvervspolitiske konsulent, Eva Fiil Nielsen.

Som hos mange andre i Danmark, gav sommeren grund til midlertidig optimisme. Regeringens hjælpepakker til indlandsfærgerejser var med til at løfte humøret, og det samme var forventningen i godomsætningen, der igen var på rette vej. Desværre har efterårets komme aflyst forhåbningen om at indhente det tabte – især for de af havnenes forretninger, der er hårdest ramt. For Danmark og østersølandene gør det sig gældende, at det første halvår har betydet en nedgang i krydstogt på 100%. Flydende bulk er reduceret med over 20% for begge kvartaler. Og containertransporten måtte ligeledes tage et tab på 12% i forsommeren, viser tal fra PortInsights.

”De danske erhvervshavne er kritisk infrastruktur, og leverer ydelser til en stor del af danske økonomi. Over 80% af Danmarks import og eksport foregår ad søvejen. Havnene leverer infrastruktur til både udskibning og servicering af mange vindmølleparker, og de forretningsområder har vist sig resistente i krisetid.  Men rigtig mange danske havne er også afhængige af passagertransport – og både færge og cruise der er hårdt ramt af rejserestriktioner, herunder færgetransporten i Nordjylland netop nu. Derudover risikerer mange havne at blive ramt af et hårdt Brexit d. 1. januar, især fiskerihavnene og vestkysthavnene.” udtaler direktør i Danske Havne, Tine Kirk Pedersen. Storbritannien var i 2019 ifølge Danmarks Statistik den sjette vigtigste handelspartner for danske havne målt på total godsomsætning, og dertil kommer også Brexits betydning for fiskeriet, der endnu er uafklaret.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen