Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

World Economic Forum

Havnes eneste mulighed for at sammenligne international konkurrencekraft kommer hvert år fra World Economic Forum. De danske havne er tilbage på sporet fra 2010 og opnår i 2015 en 9. plads ud af 140 lande. Investering i danske havne skaber bedre konkurrencekraft.

World Economic Forum udgiver hvert år et indeks, hvor 140 lande sammenlignes inden for 12 forskellige områder. For Danske Havne er det især væsentligt at fokusere på infrastruktur.

De danske havne er tilbage på sporet fra 2010 og opnår i 2015 en 9. plads for havnes infrastruktur. Havne var i 2012 nede på en 14. plads. Men sammenhængen mellem forbedret vejnet og havne samt større investeringer i havnes infrastruktur skaber en bedre placering.

De seneste års investeringer i danske havne har bragt Danmark tilbage på 2010-niveau. Udviklingen af skibes størrelse sker over hele linjen fra containerskibe til fiskefartøjer. Det kræver investering i havne. Blandt andet havnes dybde, bredere og stærkere kajer samt større kraner for at kunne modtage skibe og håndtere godset effektivt. Havne handler på efterspørgsel og en fornuftig forretningsmodel.

En endnu bedre placering vil kræve yderligere investering i adgang til havnene fra sø og land samt en mere smidig havnelov.

Prioriteter for dansk transportstrategi

Det burde være et mål i dansk transportstrategi at placere Danmark som et af de bedste ti lande i forhold til multimodal transport. Danmark er et transitland for gods, og vi kan styrke positionen og vinde markedsandele ved at skabe mere effektive transportløsninger. Adgang til havne fra sø og land.

Det er også Jyllandskorridoren, vest-øst korridoren Esbjerg-Køge, Sjællands korridoren Kalundborg-København. Ikke kun Femern Bælt forbindelsen. Godshåndtering i danske havnebyer betyder værdiskabning og job i havnebyerne.

Hvad angår vejnettet er Danmark rykket fra en 15. plads sidste år til en 12. plads i år i World Economic Forums indeks. Men der skal gøres meget mere for at komme tilbage til den 5. plads, som Danmark havde i 2010. Det halter tilsvarende gevaldigt for bane og dermed håndtering af banegods. En uændret 20. plads.

Se Danmarks profil og indikatorer her.

For mere information. Kontakt Bjarne Løf Henriksen, Danske Havne, og læs flere nyheder fra Danske Havne her.

 

 

World Economic Forum.png

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen