Danmark skal omstille den tunge transport til grøn energi! 

De danske havne er det ideelle sted at kickstarte den grønne omstilling af godstransporten - blandt andet med Power-to-X teknologi. Læs vores to rapporter, "Grønne Erhvervshavne 2020" og "En grøn havnestrategi for Power-to-X" her!

Tine, pressebillede

Corona Blues – Nej tak, helst ikke!

Covid-19 er i disse dage over os med fornyet styrke – desværre. Og vi ser ind i et efterår og en vinter, som bliver vanskeligt at navigere i med fornyet smittetryk og flere restriktioner i vores dagligdag. Indtil nu er de fleste havne kommet nogenlunde helskindet igennem det hele, men det er klart, at det bliver sværere, jo længere tid, der går.

På havnene savner vi krydstogtskibene, som vi stort set ikke har haft besøg af i 2020. Derfor er det glædeligt, at regeringen i den politiske aftale om genopretning af dansk eksport dedikerer et afsnit til sikker genstart af krydstogtforretningen i Danmark og udvikling af Norden og Østersøen som en bæredygtig krydstogt-region.

Det er vi glade for i Danske Havne, for det har vi kæmpet for. Krydstogtturismen skabte i 2019 omkring 2.400 jobs bredt i Danmark og krydstogtgæsterne bidrager årligt med ca. 1,25 mia. kr. til Danmarks økonomi. Fx til den hårdt pressede hotelbranche.

Derfor glæder vi os til, at der igen kommer krydstogtskibe i de danske havne.

Vi glæder os også til, at der kommer gang i forhandlingerne om en ny grøn mobilitetsplan for Danmark. Og vi håber, planen bliver grøn. Godstransport på sø er i mange tilfælde et klimavenligt alternativt til transport på vej. Så vi håber, planen bidrager til en grøn omstilling af vores transportvaner, så klimaaftrykket fra transporten kan indgå, når der vælges transportform. Prisen for at lade være kan ganske enkelt blive for høj.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen