Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Henrik Thykjær fra Aabenraa Havn. Havnen satser på at blive knudepunkt for grønt brændstof.
Henrik Thykjær fra Aabenraa Havn. Havnen satser på at blive knudepunkt for grønt brændstof.

I disse dage er det ti år siden, at Henrik Thykjær (49) tiltrådte som havnedirektør for Aabenraa Havn. I 2012 takkede han uden tøven ja til stillingen, for han var ikke ét sekund i tvivl om havnens store potentiale. Med potentialet som pejlemærke har Henrik Thykjær lige siden stået i spidsen for den rivende udvikling på havnen, der fortsætter for fuld skrue.

Det lå ikke lige i kortene, at Henrik Thykjær skulle være havnedirektør. For karrieren startede bogstaveligt talt med jord under neglene, og fødderne solidt plantet på landjorden. I ungdomsårene hjalp Henrik Thykjær nemlig til hos en juletræsgrossist og blev så begejstret for branchen, at han mente, at juletræerne skulle være hans levevej. Derfor blev Henrik Thykjær uddannet skov- og landskabsingeniør. Efter endt uddannelse trådte han straks ind i juletræsbranchen, men efter nogle år måtte Henrik Thykjær sande, at den sæsonbetonede branche, der var under hastig forandring, var svær at forene med et stabilt familieliv med små børn. Derfor skiftede han karriere og tiltrådte en stilling som driftslederleder for affalds- og parksektoren i Horsens Kommune. Det var her, Henrik Thykjærs store interesse og talent for ledelse for alvor trådte frem, og som siden har været den røde tråd i hans karriere. 

Henrik på havnen

Henrik Thykjær har lige siden siddet i ledende stillinger. Fra Horsens gik turen til HedeDanmark i Rødekro, hvor han i 2006 blev afdelingsleder. Ved samme lejlighed flyttede familien fra Silkeborg til Løjt Kirkeby. Da Henrik oprindelig er fra en lille landsby ved Haderslev og hans kone Maria fra Vojens, følte de to sønderjyder det på mange måder som at komme hjem. Familien slog derfor rod på Løjt Land, hvor de selv byggede det hus, de fortsat bor i, og hvor familiens tre børn, Sofie (20) Peter (18) Astrid (14) er vokset op. 

Nogle år efter flytningen tog Henrik Thykjær mod et jobtilbud fra den nysammenlagte Sønderborg Kommune, hvor han i fem år var chef for Vej & Park. Men en dag i 2012 faldt Henrik Thykjær over stillingsopslaget som ny direktør for Aabenraa Havn.

– Jeg syntes, det lød vanvittigt spændende. I fem år havde jeg kørt forbi havnen dagligt to gange, men det gik op for mig, hvor lidt jeg vidste om den. Da jeg først dykkede ned i havnen og branchen som helhed, var der ingen vej tilbage, for hold da op et potentiale. Jeg ringede derfor til headhunteren og havde en rigtig god snak. Han sagde, at selvom min profil måske ikke var bulls eye, var den så meget inden for skiven, at han syntes, jeg skulle søge, fortæller Henrik Thykjær.

Resten er historie, som man siger, for efter et intensivt rekrutteringsforløb kunne Henrik Thykjær få måneder senere skrive under på ansættelsesaftalen.

Blev fælt skuffet

Kort efter at Henrik Thykjær i sommeren 2012 tiltrådte som havnedirektør på Aabenraa Havn havde han et møde en international virksomhed med afdeling i Sønderjylland. Den nye havnedirektør havde sat næsen op efter en betragtelig udvidelse af samarbejdsaftalen men blev i stedet fælt skuffet. For virksomheden forklarede, at man anså Aabenraa Havn for at være en havn i afvikling. 

– Det var noget af en start på jobbet! De sagde meget kontant, at fordi der var politisk uro og skænderier om havnens placering og fremtid, var vi placeret i afviklingskategorien og dermed en havn, det ikke var interessant at investere i eller være afhængig af i forsyningskæden. Jeg kan huske, at jeg var dybt chokeret, for det lå simpelthen så langt fra det store potentiale, jeg så i havnen. Det gav et helt nyt perspektiv på det job, jeg havde påtaget mig, og siden da har en af de vigtigste opgaver faktisk været dels at synliggøre, hvor afgørende havnen er for sønderjysk og nordtysk erhvervsliv og dels forsøge at skabe ro om havnens rammer og fremtid, siger Henrik Thykjær.

Succes på Sydhavnen

Når Henrik Thykjær i dag ser tilbage på de ti år, der er gået på havnen, er han ikke i tvivl om, at en af de største succeser har været Sydhavnsprojektet. For den ophedede og langvarige politiske debat om, hvorvidt Sydhavnen skulle fyldes op eller ej, og om havnen overhovedet havde en fremtid som erhvervshavn, gjorde det vanskeligt at udvikle havnen.

– Debatten blev lukket med et kompromis, som alle kunne se sig selv i, og det betød, at det daværende byråd traf en entydig beslutning om, at Aabenraa fortsat skulle have en erhvervshavn. Det gjorde, at vi kunne begynde at se fremad og udvikle Aabenraa Havn, siger Henrik Thykjær.

I dag, ti år efter, er der ikke i samme uro om havnen, der i mellemtiden er blevet den eneste tilbageværende erhvervshavn i hele Sønderjylland. Selvom der fortsat er politisk debat om havnens placering, er byrådet enige om, at Aabenraa skal have en erhvervshavn. Samtidig skaber den nye planlov én gang for alle arbejdsro for både Aabenraa Havn og de virksomheder, der i dag ligger på havnen. Den sikrer nemlig de danske erhvervshavne, der er blevet færre og færre af, som national interesse for forsyningssikkerhed og søtransport. Så før Aabenraa Havn eksempelvis kan flyttes ud af byen, skal der være fundet en anden løsning, f.eks. i form af en helt ny havn eller udvidede af arealerne ved Ensted.

Store øjne og små ører

Så Henrik Thykjær glæder sig til at fortsætte havnens udvikling sammen med sit team – både den traditionelle havnedrift med fokus på bulkgods og det nye grønne energi-eventyr, der er ved at udfolde sig på Ensted. Samtidig håber han på lidt bedre tid til at afslutte den MBA, som han er i gang med. 

– For mig er ledelse den absolut vigtigste opgave, for uden dygtige medarbejdere og en stærk organisation, kommer havnen ingen steder, siger Henrik Thykjær.

Henrik Thykjær siger selv, at han er leder med store øjne og små ører. Det er en betegnelse, allerede hans far brugte som fodbolddommer, og som Henrik tog til sig, da han selv begyndte som dommer i fritiden.

– Store øjne og små ører betyder, at det er afgørende at se og forstå hele situationen og ikke kun lytte på de ord, der måske siges i et øjebliks frustration. For mig er det helt afgørende at give plads, forstå bevæggrundene og ikke være firkantet. Samtidig er jeg varm tilhænger af at ansætte folk, der er dygtigere end mig selv til deres fagområder. Så på havnen ved alle heldigvis godt, at når jeg gerne vil kigge over skulderen hos økonomichefen eller sidde med i kranen, når et vindmølletårn skal løftes, er det aldrig for at kontrollere. I stedet er jeg nysgerrig på mine medarbejderes fagområder og deres særlige vinkel på virksomheden. Jeg bliver kun dygtigere af at arbejde sammen med mine kolleger, siger Henrik Thykjær.

Tager gerne ti år til

Henrik Thykjær har som tommelfingerregel for både sig selv og sine medarbejdere, at det både skal være sjovt at tage på arbejde, at være på arbejde og køre hjem fra arbejde. Sådan har han det fortsat selv og melder klar til ti år mere på Aabenraa Havn. For ifølge havnedirektøren er netop nu en af de mest spændende perioder i havnens 765 år lange historie.

– De beslutninger, vi træffer for havnen i disse år, har afgørende betydning for både havnens og Aabenraas fremtid. Vi er ved at få øjnene op for det enorme potentiale, havnen har, især nu hvor vi er Sønderjyllands eneste erhvervshavn. Inden for bulktransport har vi på uanede muligheder, fordi vi har den rette dybde og beliggenhed til at udvikle vores position som helt central forsyningshavn for Syddanmark og Nordtyskland. Kombineret med udviklingen på Ensted, der kan gøre Aabenraa førende inden for Power-to-X og fremstilling af grøn energi, står vi lige nu i en helt unik position, siger Henrik Thykjær, og slutter:

– Men vi er langt fra i mål endnu, og det er først nu, vi kan komme i gang med at få de løsningsforslag på tegnebrættet, der skal skabe rammerne for, at havnens enorme potentiale bliver udnyttet. Som det er lige nu, har vi ikke plads nok, ligesom der løbende er politisk debat om, hvorvidt dele af eller hele havnen på sigt skal rykke ud af byen. Så nu tager vi de langsigtede briller på og ser 100 år ud i fremtiden. Til den tid ligger havnen sandsynligvis et helt andet sted, men står det til mig, skal det selvfølgelig fortsat være i Aabenraa Kommune. Det kæmper jeg hellere end gerne for i de næste ti år. 

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen