Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

forum-for-mindre-havne-bestyrelsesdel-nov-2016

21 havnechefer og Danske Havne havde sat i hinanden stævne til 24 timers seminar i Helsingør og Hundested havne. Temaerne dækkede kunden i centrum, bedre bestyrelsesarbjede og ikke mindst havnen som maritim klyngeskaber.

Med Kronborg som baggrund og med kajudvidelser på tegnebrættet

Dag et startede med en rundvisning på Helsingør Havn af ny-tiltrådte havnechef, Jesper Schrøder og maritim chef Jan Hjort. På Helsingør Havn er der bl.a. fokus på de udviklingsplaner havnen arbejder på i forbindelse med et større sats på krydstogtsindustrien. Helsingør Havn forventer allerede i 2017 at få 5 krydstogtsskibe til Helsingør. Men en udvidelse af kajen vil betyde, at væsentlig større skibe kan anløbe, hvilket selvsagt vil kunne være med til at øge volumen. Dette var også i fokus, da Philip Svane, projektleder, for Helsingør Havn, holdt oplæg om Nordsjællands Maritime klynge og Servicehavn Nordsjælland. Begge projekter, der bl.a. arbejder på at tydeliggøre de mange service-muligheder, der ligger i Helsingør Havn og opland indenfor områder som crew exchange, services og måske i fremtiden turn-around havn.

Mere fokus i bestyrelsesarbejdet

Et andet centralt tema på seminaret var bestyrelsesarbejde. Ole Sohn, bestyrelsesformand for Board Governance, holdt oplæg om best practices indenfor bestyrelsesarbejde. Vigtige anbefalinger var bl.a. en klar ansvarsfordeling, en fælles forståelse af havnens rolle og et klart arbejdsgrundlag. Anbefalinger, der affødte en drøftelse af, hvorvidt det er en fordel, at ejerne af havnen klart definerer, hvad strategien for havnen skal være fremover – altså fordelene ved en ejer-strategi. Et indlæg der afstedkom en livlig diskussion og en opfordring til at løfte dette tema også fremover.

 

Hundested Havn – fisk og meget mere

Dag to stod i Hundested Havns tegn. Kunden i centrum er generelt et vigtigt tema for havnene og var derfor også på programmet. På Hundested Havn er kunden absolut i centrum. Forummet besøgte OV. Jørgensen, Baltic Shipping og A. Henriksen Shipping, der alle tre er meget glade for samarbejdet med havnechef Søren Brink og tilfredse med Hundested Havn. Fælles for dem var også, at det der for alvor gør en tilfreds kunde af en havn er: fleksibilitet og service-mindedness. At havneadministrationen er tilgængelig, og den er åben for at finde en god løsning, ikke bare i morgen, men i dag er alfa omega. Således beriget tog 21 havnechefer retur. Næste møde i Forum for mindre havne er i foråret 2016. .

For mere information. Kontakt Sofie Gravers Jacobsen, Danske Havne.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen