Danmark skal omstille den tunge transport til grøn energi! 

De danske havne er det ideelle sted at kickstarte den grønne omstilling af godstransporten - blandt andet med Power-to-X teknologi. Læs vores to rapporter, "Grønne Erhvervshavne 2020" og "En grøn havnestrategi for Power-to-X" her!

Tyrafeltets to platforme på land; skrot eller grøn omstilling in action? Genanvendelsesværftet MARS skiller dem ad, så 95 pct. genbruges. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Tyrafeltets to platforme på land; skrot eller grøn omstilling in action? Genanvendelsesværftet MARS skiller dem ad, så 95 pct. genbruges. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.

Der var ivrig debat og højt humør, da lands- og lokalpolitikere mødtes i Frederikshavn Havn og hørte om Det Blå Danmarks og ikke mindst havnenes betydning for dansk økonomi, både nationalt og lokalt

Frederikshavn Havn var vært, da Danske Havne inviterede en række folketingsmedlemmer, lokalpolitikere og spidskandidater til det nært forestående kommunal- og regionsrådsvalg på besøg i havnen.

Danske Havne præsenterede en spritny rapport, ”Maritime Højborge – Det Blå Danmarks betydning for dansk økonomi”, som man har fået udarbejdet i samarbejde med de øvrige blå organisationer; Danske Rederier, Danske Maritime og Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Det Blå Danmark – de danske havne, rederier, maritime virksomheder og shipping- og havnevirksomheder – er tilsammen en mastodont i dansk økonomi. Branchen omsætter for 400 milliarder kroner årligt og næsten 100.000 danskere har deres daglige arbejde i branchen eller afledte erhverv. Det er jo grund nok til at udgive en rapport om det, slog Danske Havne fast.

Der er ikke ret mange, der ved det. Og det er jo yderligere en god grund til at udgive rapporten.

De færreste går til daglig og tænker over, at Danmark, vores beskedne størrelse til trods, er en kæmpestor søfartsnation – faktisk den sjettestørste i verden. Og ej heller, at vore havne er blandt verdens mest effektive; World Economic Forum har senest placeret vore danske havne som de femte mest effektive i verden! Vi er krøbet op fra en sjetteplads til en femteplads, så det går godt. I direkte konkurrence med, bogstaveligt talt, alverdens store lande med hæderkronede havnebyer verden over.

Både landbrugs- og søfartsnation

Vi er en stolt landbrugsnation med stor eksport af enestående landbrugsprodukter. Det ved de fleste. Men tænk engang, hvis ikke vi havde haft havne og skibe til at sørge for, at produkterne kom ud i verden? Til eksempel eksporterede Aarhus Havn for over 150 år siden flere tusinde tønder havre helt til Australien. Takket være en allerede dengang effektiv havn og skibe, der kunne tage den lange tur.

Godt at vide, at australierne har vokset sig stærke på bl.a. jysk havre!

Vi har meget at være stolte af i Det Blå Danmark.

På besøget i Frederikshavn fortalte borgmester Birgit S. Hansen, S, der er Danmarksmester i personlige stemmer – hun fik 42 procent af de afgivne stemmer i Frederikshavn ved sidste kommunalvalg for fire år siden – at hun er stolt af de to havne i kommunen; Frederikshavn og Skagen havne. De skaber vækst og arbejdspladser til kommunen, og står det til borgmesteren, ”kommer man til at kigge langt efter boliger på havnene med smart havudsigt”. Kommunen støtter havnene som erhvervshavne, der netop skal skabe arbejdspladser, så boliger med havudsigt? ”Det kommer ikke til at ske”, sagde borgmesteren.

Direktør Lars Fischer, Orskov Yard i Frederikshavn, og direktør Kim Heiberg, DFDS, leverede nærværende indlæg, hvor de præcist og enkelt forklarede, hvad en god havn er for dem, og hvorfor de er glade kunder på Frederikshavn Havn.

Direktør Tine Kirk, Danske Havne, fortalte om netop de effektive danske havne i verdensklasse.

Skrot eller grøn omstilling in action?

Anden del af besøget var en omvisning på den store havn af havnedirektør Mikkel Seedorf Sørensen, der undervejs fortalte om havnens grønne prioriteter. De deltagende politikere fik fremvist noget så enestående som de to Tyraplatforme på land. De kombinerede beboelses- og procesplatform kom i land  i Frederikshavn i sommeren 20 og fremstod, som da den sidste borebisse forlod dem, komplet med butikker, restauranter, beboelse m.v.. Det er så det topmoderne, nye genanvendelsesværft MARS, Modern American Recycling Services, opgave at skille landsbyen ad, så eventyrlige 95 procent kan genbruges. Så når nogen ser ”skrot” i de to kæmpestore klumper stål og jern, der tilsammen vejer mere end tre Eiffeltårne, ser andre grøn fremtid, genanvendelse og klimakamp i dem. Demonteringen af de to Tyra-platforme er Danmarkshistoriens største genanvendelsesprojekt af offshore-udstyr.

Intet under, at Frederikshavn er Recycling City!

Frederikshavn Havns direktør Mikkel Seedorf Sørensen beretter under havnerundvisningen, mens havnedirektørerne fra Strandby og Skagen (i baggrunden) samt Danske Rederiers konsulent Martin Halland Olesen lytter. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Tyrafeltets to platforme på land; skrot eller grøn omstilling in action? Genanvendelsesværftet MARS skiller dem ad, så 95 pct. genbruges. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Tyrafeltets to platforme på land; skrot eller grøn omstilling in action? Genanvendelsesværftet MARS skiller dem ad, så 95 pct. genbruges. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Direktør Tine Kirk, Danske Havne, og direktør Mikkel Seedorf Sørensen, Frederikshavn Havn. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Direktør Lars Fischer fra Orskov Yard berettede nærværende om værftets evner og kunder. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Direktør Kim Heiberg fra DFDS fortæller levende om rederiets krav til en god havn. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Borgmester Birgit S. Hansen fortalte med stor passion om byerne og havnene i kommunen. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.
Danske Havne på Frederikshavn Havn. Foto: © Michael Bo Rasmussen / Baghuset. Dato: 05.11.21

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen