Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Interview med Andreas Steenberg, transportordfører (R) om investeringer i vej og tognet helt til havnen, om Grenaa Havn A/S som primus motor for byens udvikling og flere lagre og logistikcentre på havnene.

Hvordan vurderer du, at I politikere kan bidrage til at forbedre danske erhvervshavnes konkurrencebetingelser?
Først og fremmest er jeg glad for, at regeringens økonomiske politik begynder at skabe vækst og job i det private erhvervsliv. Den kommende valgkamp kommer til at handle om, hvorvidt danskerne vil lade den her regering fortsætte eller om et svagt Venstre styret af DF skal til magten. DF har samme økonomiske politik som Enhedslisten, og jeg frygter, at 00’erne vil gentage sig. Det har Danmark og havnene ikke brug for. Det afgørende for havne og alle andre, der driver erhverv, er, at der er arbejde og job at få. Hvis ikke der er fremdrift i Danmark, så er der heller ikke aktivitet på jeres havne.

Udover den generelle politik, så arbejder jeg for, at vi investerer i vej- og tognettet hen til havnene, så de kan styrkes. Jeg har været med til mange af den slags investeringer – jernbane til Esbjerg Havn, vej til Grenaa Havn, bedre vej mellem Herning og Skive til gavn for havnene i Skive og Thy/Mors, jernbane til Hirtshals Havn, en etape af motorvejen mod Kalundborg og sikkert mange andre, som jeg har glemt. Det er rigtigt godt, for det er med til at mindske trængslen og skabe aktivitet i havnebyerne, når havnene kan løfte mere af transporten.

Danske erhvervshavne skaber job og vækst i hele landet. Søtransport er det miljørigtige alternativ. Hvordan kan danske erhvervshavne blive bedre til selv at profilere havnenes styrker?
Det synes jeg faktisk, I er gode til. I mange byer er havnen omdrejningspunkt for mange arbejdspladser og meget vækst. Lad mig nævne fx Grenaa Havn, som har været primus motor for meget af den positive udvikling, der er sket i den kommune. De fortællinger skal I bare blive ved med. Globaliseringen betyder, at flere varer kan og skal flyttes rundt. Handlen i verden kommer kun til at stige. I havne kan udnytte det. Få flere virksomheder og lagre ned på havnen. Udnyt, at I ligger lige ved ”Den Blå Motorvej” – ingen køer og bare fremad.

Hvad er du mest stolt af som transportordfører at have været med til at gennemføre for de danske erhvervshavne? Og hvad er dine fokuspunkter i fremtiden?
Det er de penge, vi afsatte til vejnettet, så vindmøller kan komme hen til havnene. Danmark skal bygge mange møller på vand, og det samme skal andre lande. Der er et kæmpe potentiale for vores havne og vores industri her. Det skal vi ikke gå glip af, fordi vejene fra vindmøllefabrikanterne til havnene ikke er dimensioneret ordentligt. Vi er ikke færdige med det arbejde, og det er noget, jeg gerne vil, inden vi skal have valg.

I disse år udbredes nethandel voldsomt, og allerede i dag skal ca. 90 mio. pakker ud til kunderne. Det skaber en enorm masse ekstra kørsel og trængsel, som der ikke er taget højde for i transportpolitikken. Er der behov for ny regulering, og ser du en rolle for havnene som center for distribution?
Ja da. Globaliseringen betyder mere handel mellem lande, og alle håber jo, at danske virksomheder kan sælge mere til udlandet, så vi kan få vækst. Her skal havnene da endelig byde sig til. Og ja, hvorfor ikke lave lagre og logistikcentre på havnen? Det er da oplagt.

Hvilken havn besøgte du sidst, og hvad var anledningen?
Jeg kan ikke helt huske det, men jeg tror det er Grenaa Havn. Jeg besøger ofte virksomheder og institutioner bare med det formål at høre, hvad der rører sig og udveksle synspunkter.

Andreas Steenberg 300 dpi.jpg
Kilde: Folketinget

 

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen