Danmark skal omstille den tunge transport til grøn energi! 

De danske havne er det ideelle sted at kickstarte den grønne omstilling af godstransporten - blandt andet med Power-to-X teknologi. Læs vores to rapporter, "Grønne Erhvervshavne 2020" og "En grøn havnestrategi for Power-to-X" her!

Formand for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen om de mange kopper kaffe, der efterhånden er drukket med transportordførerne og havnenes rolle som investorer, initiativtager og vækstmotorer

Du har været bestyrelsesformand for Danske Havne i 16 år. Hvorfor mener du, at havnenes sag er så vigtig at arbejde for?
Det er der en række grunde til. Først og fremmest spiller trafikhavnene en væsentlig rolle for erhvervslivet. Havnene er simpelthen et vigtigt led i transportkæden. Jeg har også tydeligt kunne se i min lange tid i Danske Havne, at havnene spiller en afgørende rolle som vækstmotorer lokalt, regionalt og nationalt. Havnenes rolle rækker langt ud over Danmarks grænser samtidig med, at havnene naturligvis er den lokale jobskaber.

Hvad er du mest glad for at have opnået som bestyrelsesformand for Danske Havne?
Det, jeg har opnået i Danske Havne, er sket i fællesskab. I fællesskab med medlemmerne, i fællesskab med bestyrelsen og i fællesskab med medarbejderne i Danske Havne. Kombinationen sikrer resultater. Havneloven er jeg glad for. Vi er kommet et godt stykke af vejen, selvom vi ikke er helt i mål.

I fællesskab har vi også skabt opmærksomhed om havnens betydning lokalt og regionalt og over for regeringen og Folketinget. Det kan ses i forhold til havneloven, der netop blev vedtaget med et bredt forlig – politikerne var bevidste om havnenes betydning og rolle. Det kan også ses i forhold til de havnepakker, vi er kommet igennem med. Vi mangler ganske vist at få den sidste realiseret, men havnepakkerne har været bredt funderet, og det viser tydeligt, at havnene er anerkendt som betydningsfulde.

Jeg er også glad for at have været med til at opbygge et fint netværk – først og fremmest blandt medlemmerne, men også til de relevante ministerier – især Transportministeriet og de transportpolitiske ordførere. Dem har vi efterhånden drukket en del kopper kaffe med. Så transportordførerne kan alle på fingerspidserne, hvad danske havne betyder for transport, erhverv og logistik.

Havnene er inde i en rivende udvikling. Hvordan har havnene ændret sig i den tid, du har været formand, og hvor er de på vej hen?
Havnene er enormt professionelt drevet. De er blevet væsentligt mere kommercielle – hjulpet godt på vej af lovgivningen – og de er blevet mere internationale i deres udsyn og virke. Havnene er mere og mere optaget af at være konkurrencedygtige og udvikle deres position i transportkæden. Forretningsudviklingen er markant i disse år. Og det er den vej, det også vil gå fremover. Havnene er velkonsoliderede. Det betyder, at de kan tage initiativ og investere. Havnene investerer i øjeblikket massivt. En del projekter er allerede realiseret og flere udvidelser er på vej. Som jeg ser det, så vil havnene i fremtiden gå forrest internationalt og kommercielt.

Hvad vil du savne mest, når du træder tilbage som bestyrelsesformand for Danske Havne?
Jeg vil komme til at savne alle de mennesker, man møder på jobbet. Folk ude i havnene, havnedirektørerne, bestyrelserne, medarbejderne i Danske Havne og folketingspolitikerne. Det er en menneskeproces at drive Danske Havne. Det giver et helt fantastisk kontaktnetværk i hele Danmark. Jeg vil komme til at savne dét netværk, og jeg vil bestemt prøve at opretholde det – nogle bliver jo også venner undervejs. Jeg vil også komme til at savne alle de gode diskussioner på vores bestyrelsesmøder. Og jeg vil ønske den nye formand og bestyrelse al mulig held og lykke. Det er et vigtigt, for Danske Havne gør en forskel og gjorde en forskel i min tid også.
 

_Y9F5927.JPG
Danske Havne på klimamesse i 2009

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen