Danmark skal omstille den tunge transport til grøn energi! 

De danske havne er det ideelle sted at kickstarte den grønne omstilling af godstransporten - blandt andet med Power-to-X teknologi. Læs vores to rapporter, "Grønne Erhvervshavne 2020" og "En grøn havnestrategi for Power-to-X" her!

”Vasco Da Gama” ved Langelinie, onsdag 14. juli 2021. Politiet var mødt op og sikrede, at alle Corona-regler var efterfulgt inden passagererne kunne gå i land. Foto: Danske Havne
”Vasco Da Gama” ved Langelinie. Politiet sikrede, at alle Corona-regler var efterfulgt. Foto: Danske Havne

Endelig! Onsdag 14. juli var dagen, hvor krydstogtsturister for første gang siden 2019 kunne gå i land og nyde København

”Det er kun 350 gæster, men det er alligevel kæmpestort og kan næsten ikke overvurderes”. Så ligefrem er meldingen fra brancheorganisationen Danske Havne i anledning af, at 350 fuldt vaccinerede turister ombord på krydstogtskibet ”Vasco Da Gama” en varm onsdag midt i juli kunne gå i land i København.

Den lokale TV2-station Lorry lagde vejen forbi, og det gjorde Danske Havne også, da ”Vasco Da Gama” fra Kiel lagde til kaj ved Langelinie i København kort efter middag onsdag den 14. juli. Så mens de fejrede Bastilledag i Frankrig, kunne København med hornmusik fejre, at de første turister fra et krydstogtskib kunne gå i land efter at Corona-pandemien ved årsskiftet 2019-2020 lagde sin klamme hånd over verden. Lige siden har krydstogtsturismen været stort set ikke-eksisterende.

Der har siden genåbningen begyndte været enkelte såkaldte blue cruises-anløb, hvor skibenes gæster ikke må gå i land men nøjes med at nyde København fra vandsiden.

Både Copenhagen Malmö Port, Cruise Copenhagen og hovedstadens erhvervsliv har længe sukket efter at få besøg af de store krydstogtskibe, så de 350 gæster på det godt 200 meter lange ”Vasco Da Gama” er længe ventede gæster.

I sæsonen 2019 bød København rekordmange 935.000 krydstogtsturister velkomne til byen, så selv om ”Vasco Da Gama” ikke hører til de største krydstogtskibe og der er langt fra 350 til næsten en million, så markerer anløbet fra Kiel begyndelsen på en tilbagevenden til normale tilstande både for Københavns havn og for krydstogtsbranchen.

En artikel fra juni i år fra Havard Business Schools ”Working Knowledge, Business Research for Business Leaders” fremhæver flere opløftede ting for krydstogtsbranchen. Krydstogtsturister er for godt 60 procents vedkommende gengangere, og 67 procent af turisterne hos verdens største krydstogtsselskab Carnival i 2019 svarede i sommeren 2020, mens alt var lukket ned, at de var helt klar til at booke igen når muligt. 45 procent sagde ja-tak til vouchers til en ny rejse som erstatning for de aflyste i 2020. Kun 2 procent svarede, at de aldrig igen ville sætte deres ben på et krydstogtsskib.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen