Danmark skal omstille den tunge transport til grøn energi! 

De danske havne er det ideelle sted at kickstarte den grønne omstilling af godstransporten - blandt andet med Power-to-X teknologi. Læs vores to rapporter, "Grønne Erhvervshavne 2020" og "En grøn havnestrategi for Power-to-X" her!

Containerområdet i Aarhus Havn har længe været under pres. Der stables flere steder på havnen, og højere. I november slog havnen sin egen rekord. Foto: Aarhus Havn
Containerområdet i Aarhus Havn har længe været under pres. Der stables flere steder på havnen, og højere. I november slog havnen sin egen rekord. Foto: Aarhus Havn

Aarhus Havn har nu næsten 70 procent af al containeromsætning i Danmark. Da container nummer 623.830 blev løftet over kajen i Danmarks største erhvervshavn for få dage siden, var sidste års omsætning slået. Det betyder, at al omsætningen i havnen året ud er ren vækst.

Det er en tilfreds havnedirektør, Thomas Haber Borch, der konstaterer, at selv om eksporten af containergods stadig er noget større end importen, så er de største stigninger i 2021 sket på importområdet.

Langt de fleste forbrugsvarer kommer ind i landet via Aarhus Havn.

”All time high på omsætning giver jo altid en god fornemmelse. Det forstærkes yderligere af, at vi har indtryk af, at flere importører vælger Aarhus som destination fremfor at sejle godset til Hamborg og dérfra køre det til Danmark”, siger Thomas Haber Borch. Han peger på, at den, måske, ændrede adfærd dels både skaber flere arbejdspladser og vækst i Danmark, dels er CO2-besparende, da det er langt mere klimavenligt at sejle gods end fragte det på veje.

”Vi kan se af de seneste tal fra Danmarks Statistik, at vi øger vores markedsandele i øjeblikket. Vi har i en lang periode haft ca. 65 procent af containeromsætningen her i landet, men nu nærmer vi os 70 procent. Det kan selvfølgelig være et udtryk for, at vi tager noget fra andre danske havne, men min fornemmelse er, at vi henter det meste i udlandet”, siger Thomas Haber Borch. Aarhus Havn er landets største erhvervshavn. Havnen har længe været markant størst på containerområdet med en markedsandel på ca. 65 pct., der naltså nu nærmer sig 70 pct. En meget stor del af de danske forbrugsvarer kommer ind i landet via Aarhus Havn, ligesom en markant del af dansk eksport afskibes via havnens finmaskede net af sejlruter ud i hele verden. Aarhus Havn er desuden en betydelig færgehavn, som årligt betjener ca. 1.300.000 personbiler og mere end 3 mio. passagerer. Området Aarhus havn er et aktivt erhvervsområde med ca. 150 virksomheder, der tilsammen skaber et grundlag for ca. 10.000 arbejdspladser og en årlig værditilvækst på seks mia. kr.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen