Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Mads Timmermann og Jonas Krogslund, Korsør

Mads Timmermann og Jonas Krogslund, Korsør

Billedet viser Mads Timmerman, havneassistent, og Jonas Krogslund,
markedsføringsansvarlig, Korsør Havn

Om hvordan Korsør Havn har bevæget sig fra traditionel færgedrift til en moderne erhvervshavn med de faciliteter og den fleksibilitet, der kendetegner en effektiv erhvervshavn, om en markant stigning i indtjeningen på 20 %, og om at sætte kunden i centrum og fortælle de gode historier om gode kunderelationer på de sociale- og digitale medier.

 

 

Hvordan arbejder I med Korsør Havns transformation fra færgehavn til moderne erhvervshavn?

Der er sket meget i Korsør Havn, siden havnen nærmest var symbolet på færgedrift. Der er sadlet om, og vi – Mads Timmerman, som havneassistent og Jonas Krogslund, markedsføringssansvarlig, er bl.a. kommet til. Vi har også i Korsør Havn arbejdet benhårdt med en ny markedsføringsstrategi, der skal afspejle 2016.

Hvad beskæftiger I jer med på Korsør Havn?

Jonas Krogslund. ”Jeg er markedsføringsansvarlig. Korsør Havn har jo gennemgået en stor forandring og er begyndt at fokusere mindre på den traditionelle markedsføring i branchen og lagt fokus over på de digitale og sociale medier. Ja, møde vores kunder, hvor de befinder sig i 2016, kan vi vel kalde det. På Korsør Havn vil vi gøre op med tanken om, at vi i vores kommunikation skal fortælle, hvor gode vi er til vores arbejde. Vi ønsker i stedet, at vores kunder skal fortælle om det gode samarbejde, oplevelser og historier, vi sammen skaber.”

Mads Timmerman. ”Jeg er ansat som havneassistent i Korsør Havn og har mange alsidige arbejdsopgaver – alt lige fra den daglige drift og rapportering iht. ankomst og afgang af skibe i havnen. Men jeg arbejder også med story-telling,som vi er begyndt at bruge meget mere aktivt i vores kommunikation om Korsør Havn. Jeg oplever det som befriende at være i tæt dialog med vores kunder på havnen og få en god snak for efterfølgende at kunne fortælle en god historie på vores LinkedIn profil, på Facebook, på hjemmesiden og/eller i vores nye online magasin.”

Hvad mener I, når I taler om kunden i centrum?

Jonas Krogslund. ”På rejsen fra færgehavn til erhvervshavn har der i Korsør Havn været stort fokus på at kunne tilbyde vores kunder og potentielle kunder de bedste services, der kendetegner en effektiv erhvervshavn.

Vi tilbyder derfor vores kunder en 24 timers åben havn med høj fleksibilitet. Og et tæt samarbejde med bl.a. Slagelse Kommune gør det muligt for havnen at tiltrække spændende kunder, hvilket er win-win både for Korsør Havn, det lokale erhvervsliv og kommunen.”

Hvornår skete der sidst noget uventet?

Mads Timmerman. ”Uventet er nok ikke det rigtige ord her, men spændende kan jeg godt fortælle om.

Korsør Havn har så sent som sidste sommer haft en rigtig spændende opgave med 27 stk. 250 tons tunge og 39 meter lange broelementer, der skulle sejles til Korsør Havn fra Gdynia i Polen og herfra transporteres videre til Vallensbæk, hvor de skulle benyttes til jernbanebroen over Motorring 4. Arbejdet med de enorme broelementer viser, at Korsør Havn kan mere end blot at håndtere de almene godstyper. I forbindelse med broelementerne har der været et rigtig godt og tæt samarbejde mellem mange interessenter og ikke mindst Slagelse Kommune, som har været meget hjælpsom mht. godkendelse af transporten. Et tæt samarbejde med kommunen gør, at Korsør Havn er en attraktiv havn, selv når havnen blot er en mindre brik i et stort puslespil.

Det hjalp selvfølgelig også, at Korsør Havn umiddelbart inden opgaven med broelementerne kunne tage en ny 5000 m2 plads i brug og kort forinden havde ibrugtaget 2 nyopførte pakhuse på hver 975 m2. Generelt er en meget stor del af Korsør Havns kajarealer og pladser renoveret inden for de seneste år. Tilbage er Inderhavn Nord og Syd, der forventes at blive færdigrenoveret i foråret.”

Som havnechef, hvad er dine forventninger til fremtiden for Korsør Havn?

”Korsør Havns bestyrelse arbejder aktivt med strategi omkring både de fysiske muligheder, kommunikation og parathed til at møde kunderne. Samtidig er Korsør Havn meget åben over for nye varetyper – med de udfordringer de kan give, i erkendelse af at Korsør Havn er en erhvervshavn”: udtaler havnechef Flemming Erichsen og giver selv svaret til spørgsmålet: ”Virker det?” ”Svaret må være et stort ja, da Korsør Havn de sidste to år har haft en vækst på mere end 20 % og de seneste tal for 2015 viser, at Korsør Havn næsten ligger tre millioner over forventet omsætning og med meget positive tal for indtjening iht. budgetter.”

Fakta om Korsør Havn

Max Dimensioner:

Max længde: 210m (Inderhavn 120m)
Max bredde: Ingen begrænsninger (Inderhavn 25m)
Max dybgang: 7-8m
Max højde: Ingen begrænsninger (Inderhavn 26m)

Arealer:

Pakhuse: 7 pakhuse (totale areal: 6800m2)
Åbne arealer: 23.000m2
Samlet havneareal: 100.000m2
Samlet kajstrækning:2,3km

Antal medarbejdere: 8  (heraf 3 kranførere)

Kraner:

Liebherr LHM 120:max 42 t. SWL.
Sennebogen 850M: max 6 t. SWL.

  • Anløbes hvert år af omkring 650 lastskibe og andre erhvervsfartøjer.
  • Anløbes typisk af skibe, der kan laste op til ca. 4500 tons.
  • Håndterer mellem 350.000 – 400.000 tons gods årligt.
  • Mulighed for anløb af krydstogt på op til 29.000BT.
  • Primære godstyper: Cement, granitskærver, bitumen, kunstgødning, korn- og foderstoffer, formateriale, flyveaske.
  • Mulighed for tilkobling af landstrøm samt levering af ferskvand på næsten alle kajstrækninger.

Andre aktiviteter:

  • Korsør Havn har kontrakt med Slagelse Kommune om drift af de kommunale havne (Skælskør Havn, Agersø Havn, Omø Havn, Vasebro og Stigsnæs Færgehavn) samt Agersø og Omø færgerne.

Luftfoto Korsør Havn
Kilde: Korsør Havn
Download billedet i høj opløsning her.

Download billedet af Mads Timmerman og Jonas Krogslund her.

 Læs flere nyheder fra Danske Havne her.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen