Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

frontbox03

Bjørn B Christiansen - kort

Dette andet rundbordsmøde tog udgangspunkt i søtransport-delen. Her var redere, der beskæftiger sig med RoRo shipping, DFDS, Finnlines, CldN RoRo and Grimaldi og redere i containter LoLo shipping, Unifeeder, Seago Line, Containerships, Sea-Connect and K-Line præsenteret, hvor de oplever barrierer eller ligefrem forhindringer for mere nærskibsfart.

Arbejdsgruppen, der udover af Rederiforeningen som den primære driftkraft i processen, består af Danmarks Skibsmæglerforening, DI Transport, Danske Havnevirksomheder, Danske Speditører, Danske Maritime, Søfartsstyrelsen, Transportministeriet samt Danske Havne, drøftede forskellige løsningsmodeller og initiativer med rederne, der kan være med til at fjerne barrierer og eventuelle forhindringer.

Bjørn B. Christiansen, direktør i Danske Havne, deltog på vegne af Danske Havne: ”Hvis vi skal have gang i nærskibsfarten, skal vi have fjernet barriererne for søtransport – kortfattet kan man sige, at søtransport er besværligt, bøvlet og dyrt. Det er det, vi er oppe imod. Samarbejdet i Short Sea Promotion Center Denmark har til formål at få identificeret, hvad der faktisk betyder noget, og hvad der ikke betyder noget. Vi må koncentrere kræfter der, hvor det batter noget. Ellers ender det bare i tom rundbordssnak. Jeg synes, at både redere og forskerne alle bidrog meget konstruktivt til at få taget hul på dette spørgsmål. Jeg ser derfor frem til, at DTU snart får færdiggjort analysearbejdet, så vi kan tage en skridt videre i processen”

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen