Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Havnene er vigtige: Transportminister Magnus Heunicke bakker op om, at infrastrukturen, både på land og i vandet, skal have de bedste muligheder.

Transportminister Magnus Heunicke er ansvarlig for de danske havne og ønsker at fortsætte investeringstakten i baglandsinfrastruktur og derved sikre den danske maritime styrkeposition. Danske Havne bringer uddrag af svar på § 20 spørgsmål til transportministeren fra René Christensen (DF), om transportministeren er enig i, at vi skal udvikle Det Blå Danmark.

Transportminister Magnus Heunicke:

”Tak for det. Der kan jeg jo give et kort svar og sige: Ja, det er jeg enig i, at vi skal, og det gør vi. Det Blå Danmark er jo mange ting, og jeg er jo ikke den eneste minister, der beskæftiger sig med det. Mit ansvar går primært til kajkanten, og det er jo altså baglandsinfrastrukturen, som er transportministerens og Transportministeriets og vores styrelsers ansvar. Men Det Blå Danmark er jo langt mere end det. Det er jo også værfterne, de værfter, vi har i Danmark i øjeblikket, det er rederierne, som vi har mange af, det er logistikken, det er servicevirksomhederne og naturligvis også havnene, for blot at nævne nogle få eksempler. En ting er fælles for Det Blå Danmark, og det er, at den maritime sektor er en af Danmarks stærkeste erhvervsmæssige styrkepositioner. Jeg har jo som sagt ansvaret for havnene og for baglandsinfrastrukturen, og det er så erhvervs- og vækstministeren, der har ansvaret for mange af de andre områder, der vedrører Det Blå Danmark, herunder regeringens vækstplan for Det Blå Danmark.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at havnene er vigtige. Jeg tror, at de fleste, hvis de er så heldige, som vi politikere er, at blive inviteret ud at se på havnene i Danmark, vil være overrasket over, hvor meget aktivitet, hvor meget udvikling, hvor mange investeringer, hvor mange job der er i de maritime erhvervsklynger i Danmark. Det gør havnene til vigtige transportknudepunkter, og derfor sikrer vi gennem statslige investeringer, at fremkommeligheden til de danske havne er i top. Som et helt konkret eksempel kan jeg sige, at vi lige før sommerferien har udmøntet en række projekter, der forbedrer forholdene for vindmølletransporter mellem en række udskibningshavne og produktionssteder, det, som i folkemunde eller i hvert fald på havnene er blevet kaldt for vindmølleparken til havnene, for 45 mio. kr. I går besøgte jeg faktisk to havne, jeg besøgte både Aalborg Havn og Hirtshals Havn. Jeg var så heldig at kunne tage det første spadestik til en stor ny banegodsterminal ved Hirtshals, som Dansk Folkeparti er med i forliget om, og som betød en stor dag for Hirtshals og er et vigtigt skridt fremad i Danmark.

Så vi investerer i Det Blå Danmark, og når det drejer sig om baglandsinfrastrukturen, er det mit ansvar, at vi fortsætter den investeringstakt.

Det er jo noget, som vi historisk, på grund af vores geografi og historik i Danmark, har som en styrkeposition. Men det er sådan med konkurrence i den globale verden, at der ikke er nogen styrkepositioner, som bare bliver ved med at være der, hvis ikke vi interesserer os for det, debatterer det og er klar til at investere, og det kan kun ske, hvis der også er politisk opbakning til og interesse for det.”

Læs § 20 spørgsmålet fra René Christensen og transportministerens svar her.

For mere information. Kontakt Bjarne Løf Henriksen, Danske Havne.

heunike 420.jpg
Billedet viser transportminister Magnus Heunicke på Danske Havnes
Havnekonference “Europas bedste havne”, april 2014

 

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen