Danmark skal omstille den tunge transport til grøn energi! 

De danske havne er det ideelle sted at kickstarte den grønne omstilling af godstransporten - blandt andet med Power-to-X teknologi. Læs vores to rapporter, "Grønne Erhvervshavne 2020" og "En grøn havnestrategi for Power-to-X" her!

Aalborg Havn

2020 har ramt store dele af erhvervslivet hårdt og gør det fortsat – også blandt havnene og andre centrale infrastrukturer rundt omkring i verden. Men hos Danmarks største indlandshavn, Port of Aalborg, er man kommet bedre igennem COVID-19-krisen end forventet og leverer i 2020 det bedste ordinære resultat til dato.

Port of Aalborg er en central infrastruktur i Danmark, og et velfungerende setup for at opretholde forsyningssikkerheden og skabe optimale rammer for erhvervslivet har under COVID-19-krisen været vigtigere end nogensinde før.

Derfor var det også med glæde, at bestyrelsen ved det netop overståede bestyrelsesmøde kunne godkende årsregnskabet for 2020, der blev endnu et godt år for Danmarks største indlandshavn. Omsætningen overstiger 223 mio. kroner, mens det samlede resultat på 63,2 mio. kroner før skat medfører en skatteindbetaling fra Port of Aalborg på næsten 6,2 mio. kroner.

– Resultat er yderst tilfredsstillende og ud over forventningerne til året, der for alle har været påvirket af COVID-19. Koncernen har på alle parametre overgået sig selv ved at fastholde toplinjen og samtidig udvise stor tilbageholdenhed på alle omkostningsgrupper og dermed øge bundlinjen. Det er Port of Aalborgs absolut bedste ordinære resultat til dato, og det kan vi ikke andet end være stolte af i et år som 2020, siger borgmester og bestyrelsesformand i Port of Aalborg, Thomas Kastrup-Larsen.

Ændret godsfordeling

2020 bød på et lille fald i samlet antal anløb – især på krydstogtsiden, hvor den forventede rekordsæson med 45 skibe blev reduceret til et enkelt anløb. Til trods herfor er de samlede godsmængder steget med 20.000 tons i forhold til 2019 og lander på godt 3 mio. tons i alt. Dermed fortsætter udviklingen fra de senere år, hvor skibene bringer større og større godsmængder med til Aalborg.

Det er i forlængelse heraf interessant at bemærke, at godsfordelingen i 2020 har fordelt sig markant anderledes end tidligere år.

– Kul er faldet en del, men er blevet opvejet af en meget positiv fremgang i segmentet ”salt, svovl, jord- og stenarter”, som har mere end kompenseret for den faldende mængde kul, siger Claus Holstein, adm. direktør i Port of Aalborg.

Grønnere godstransport fortsætter fremmarchen

Den kontinuerlige stigning på godsomsætningen stiller krav til infrastrukturen, og Port of Aalborg har i 2020 fortsat de løbende investeringer – blandt andet i jernbanen, der har været et særligt indsatsområde de senere år. I 2020 udmøntede det sig i åbningen af den tredje jernbaneterminal i Østhavnen.

– Med den tredje terminal har vi kapacitet til at komme efterspørgslen i forkøbet og yde endnu bedre service til vores kunder. Der er nu forbindelser til og fra havnen fem gange ugentligt, og det er en vigtig milepæl, vi har nået. Regelmæssigheden gør godstransport via jernbanen til et konkurrencedygtigt alternativ til landevejstransport for det nordjyske erhvervsliv, og så er det ovenikøbet grønnere end traditionelle transportformer, siger Claus Holstein og fortsætter:

– Der har gennem hele 2020 været stigende interesse fra vores kunder i at inkorporere jernbanen i deres logistikløsninger. Vi ser, at ønsket om en grønnere profil rent logistikmæssigt fylder mere og mere hos virksomhederne, og det kommer jernbanen til gode.

Denne konstatering bakkes op af, at antallet af godstog i Aalborg igen er steget. I 2020 tog Østhavnen imod 164 anløb mod 107 i 2019 – en vækst på over 50%.

Fusion styrker ejendomsforretningen

Godsaktiviteterne mærkes også på ejendomsaktiviteterne, hvor al lagerkapacitet har været udlejet gennem det meste af året – også de tre nye lagerhaller på hver 2.000 m2, som blev bygget i 2020, og alle var afsat til kunder umiddelbart efter færdiggørelse.

– Med en samlet udlejningskapacitet på 95% inden for kontor, lager og produktionslejemål fortsætter aktiviteterne omkring erhvervsparken med at være en mere og mere dominerende del af forretningen, siger Claus Holstein.

Det har i 2020 udmundet i, at Port of Aalborgs tre ejendomsselskaber er sammenlagt til ét. Fusionens formål er at styrke det samlede ejendomsselskab for at skabe et solidt fundament for fremtidens massive investeringer i udviklingen af både erhvervspark og havn.

Vækststrategi viser sit værd

Der skal over de næste 10 år investeres op imod 2 mia. kroner, og her er netop ejendomsforretningen særligt vigtig for Port of Aalborg, der indledte året med at offentliggøre en udviklingsstrategi for 2030, som indebærer tiltrækning af 10-15 store virksomheder og skabelse af 5.000 jobs i Aalborg Kommune.

– Vores formål er at fremme vækst i hele Aalborg, og det gør vi ikke ved at flytte virksomheder internt i kommunen. Vi tror på, at øget internationalisering bliver nøglen hertil, og derfor skal virksomhederne primært findes uden for landets grænser, siger Thomas Kastrup-Larsen.

De ambitiøse strategiske målsætninger og det øgede internationale fokus er blevet italesat med det nye navn, Port of Aalborg, og årets positive resultat vidner om, at Port of Aalborgs indsats for at fremme gode vækstvilkår for erhvervslivet – både inden for ejendomsaktiviteter og infrastruktur – bevæger sig i den ønskede retning.

– Vi kan konstatere, at Port of Aalborgs forretningsmodel og strategi har vist sin styrke og robusthed på trods af årets samfundsmæssige udfordringer, siger Claus Holstein, adm. direktør i Port og Aalborg.

Port of Aalborgs forventninger til 2021 lyder på et overskud på 45-55 mio. kroner – med forbehold for konsekvenserne af COVID-19-situationen.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen