Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Prop i Limfjorden

BaneDanmark lukker for gennemsejling under Limfjordsbroen i 35 dage i eftersommeren 2016. Broen skal repareres, men det fremmer naturligvis ikke nærsøfarten, at skibene i en periode ikke kan komme igennem Limfjorden.

De mindre havne i den vestlige del af Limfjorden har udfordringer nok. Det er et sårbart marked, hvor de 6 havne tilsammen har en godsomsætning på ca. ½ mio. tons om året. Et marked, som er svært at genvinde, hvis der tabes pga. en brolukning. Hertil kommer, at der er mange fritidsfartøjer, som går gennem broen.

Banedanmark har i en høring bebudet, at de planlægger at lukke for gennemsejling under Limfjordsbroen i 35 dage i eftersommeren 2016. Danske Havne er tilfredse med, at Banedanmark er så tidligt ude med høringen. Derfor var det håbet, at man revurderer sin vedligeholdelsesplan og ser, om der ikke kan findes nogle tidspunkter, hvor passage alligevel vil være mulig i alle tilfælde for erhvervstrafikken. Det har Banedanmark dog afvist med henvisning til, at hele maskinen skal af. Ærgerligt, at det ikke blev fikset i det år, hvor broen ikke var ”hel.”

Det er vigtigt, at skibsfart, havne, logistikvirksomheder og vareejere får mulighed for at blive hørt i forbindelse med begrænsede adgangsforhold. Det gælder ikke blot i Limfjorden, men overalt ved nogle af Danmarks mange broer. Selvom det er nødvendigt at vedligeholde broer etc., så er det nogle gange svært at se, hvilke alternative muligheder havnene har for at holde fast i deres aktiviteter.

Se Danske Havnes høringssvar her.

For mere information. Kontakt Nete Herskind, Danske Havne, og læs flere nyheder fra Danske Havne her.

Prop i Limfjorden.jpg-2
Kilde: Fotograf Lars Horn

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen