Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

Port of Helsinki

PoH West Terminal

Billede af den nye terminal, som flere måder er inspireret af lufttrafikken.

Finland har en lang tradition for marin aktivitet og transport. En tradition, der har gjort havnen i Helsinki til den mest benyttede passagerterminal i Finland med 79 % af den samlede passagertrafik ad søvejen.

Havnen i Helsinki har årligt over 12 mio. passagerer, hvoraf 400.000 er krydstogtsgæster. Et antal, der er stigende. Faktisk så meget, at havnen har slået sin egen rekord for 9. år i træk, og nu er den største passagerhavn i Østersøen.

Ruten mellem Helsinki i Finland og Tallinn i Estland er den mest travle, og håndterer årligt 8,7 mio. passagerer. På en travl dag er der 24 afgange fra Helsinki mod Tallinn. I lyset af den massive vækst har Helsinki Havn etableret en ny og moderne passagerterminal – en investering, der betragtes som havnens vigtigste i dette årti. Terminalen er bygget til hyppig rutefart, og med 90 minutter fra afgang til ankomst kan søvejen tage kampen op med luftvejen.

”Der er tale om en state-of-the-art passagerterminal. Det er faktisk som i en lufthavn – bare langt hurtigere og det vil bidrage til styrke søvejen”, siger Bjørn B. Christiansen, der besøgte Terminal 2 sammen med sine nordiske kollegaer i marts måned.

Alle elementer i den nye passagerterminal er etableret med henblik på hyppig og hurtig afviklet rutefart. De nye kajer er etableret lige ved siden af terminalen. Der er dobbelte ramper, som tillader at køretøjer kan køre af og på, på flere plan samtidig. Endeligt kan skibene lægge til og fra kaj ved hjælp af ’automooring’ – et system der holder færgen fast ved hjælp af sugekopper, og derved overflødiggør reb.

Automooring reducerer skibenes turnaround tider, hvor passagerer og køretøjer kan komme af og på færgen i en hidtil uset hastighed. Automooring er også med til at reducere færgers udledning af både støj, forurening samt skibenes brændstofforbrug.

”Helsinki og Tallinn bliver betragtet som twin-cities ligesom København og Malmø. Den nye og hurtigere terminal vil være med til at bringe to hovedstæder endnu tættere sammen.” siger Jussi Malm, Development Manager i Port of Helsinki, om den nye passagerterminal og fortsætter:

Ud over færge, er det muligt at tage flyet til og fra Tallinn, men det tager alene 30 minutter at komme til lufthavnen fra Helsinki centrum. Det tager så kort som 90 minutter med færge at rejse mellem byerne. Udover, at den nye passagerterminal er hurtigere for både færge og passagerer, skal rejsende heller ikke gennem sikkerhedscheck kendt fra lufthavnene”.

Den nye passagerterminal i Helsinki Havn er et eksempel på en short-sea rute, hvor passagerernes krav til komfort og tidsforbrug er i højsædet med en topmoderne terminal, som også lever op til tidens trend omkring miljøhensyn.

PoH Automooring

Billede af en sugekop i auromooring systemet i Port of Helsinki.

For mere information kontakt Danske Havnes direktør, Bjørn B. Christiansen på bbc@danskehavne.dk

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen