Grønne Erhvervshavne

Læs Danske Havnes nye rapport om havnenes indsats på klimaområdet

STC-køge

919696_0_650_0_0_0_0_2-1-832x416

Transportcentre ved erhvervshavne er attraktive og giver vækst til havnen. Således melder transportcentret i Køge Havn, Skandinavisk Transport Center, udsolgt af de næsten 300.000 m2 nye erhvervsgrunde.

Når transportcentrets område er fuldt udbygget, vil der være 2,5 mio. m2. Dermed bliver STC det største transportcenter i Danmark. Salget af de nye grunde er en salgsrekord for STC og repræsenter et godt billede på Køge Kommunes udvikling.

Direktør i STC, Thomas Elm Kampmann, siger om udviklingen: ”Vi tilbyder virksomhederne moderne faciliteter, plads til at bygge og let adgang til markeder i Danmark, Sverige, Tyskland og resten af Europa. Det er unikt i Danmark. Det har styrket vores position i det danske transport- og logistiksystem, og jeg tror på, at de vigtige markeder i Nordeuropa er inden for rækkevidde”

Den positive udvikling opleves også blandt transportcentre generelt, hvor Associated Danish Ports A/S, ADP, er ved at etablere et transport- og logistikcenter i Taulov ved Fredericia.

I Taulov bliver der investeret trecifrede millionbeløb for at forvandle den nuværende godsbaneterminal til DTMC – Danmarks Multimodale Transport- og Logistikcenter. Mange af investeringerne i terminalen går til at få sat tingene på havnen bedre sammen. Det drejer sig blandt andet om at samle container- og ro/rotrafikken ét sted.

Med det nye Transport- og Logistikcenter får ADP A/S skabt en strømlinet logistikplan. En plan, som er med til at sikre, at mest mulig gods bliver fragtet til søs eller på bane. Endeligt er Transport- og Logistikcentret en del af ADP A/S’ ambition om mere miljøvenlig og bæredygtig transport.

Fælles for transportcentrene i både Taulov og Køge er, at de har en hel unik placering i forhold til den danske infrastruktur, både inden for Danmarks grænser og på transportkorridorerne ud af Danmark.

Flere havne går med overvejelser om at etablere transportcentre i forbindelse med den eksisterende havn. Den nuværende havnelov sætter dog en stopper for at havnen, i eget selskab, kan drive en virksomhed, som ikke er direkte havnerelateret.

Danske Havne vil i en kommende havnelovsrevision have fokus på, at havnenes rammer for at drive virksomhed bliver moderniserede, udtaler Bjørn B. Christiansen, direktør i Danske Havne.

For mere information kontakt Bjørn B. Christiansen her

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen