De danske erhvervshavne 2020 tror på grøn omstilling og sætter handling bag!

Læs vores nye rapport om en branche i udvikling

Tine-Kirk-Pedersen

Direktør i Danske Havne, Tine Kirk Pedersen, gør på baggrund af foreningens netop gennemførte generalforsamling og i den forbindelse møde i direktørkredsen status på de danske erhvervshavnes situation i 2020. Det har været et år, der indtil videre har været tydeligt præget af coronakrisen. Krisen har haft afsmittende effekt på en del af havnenes forretningsområder, særligt på krydstogtsområdet: ”Havnene forventer en omsætningsnedgang i 2020, men havnene rammes meget forskelligt af corona. Særligt krydstogtshavne er ramt at massive aflysninger. Sæsonen 2020 tegnede til at blive den bedste nogensinde, men meget tyder på, at der kun bliver få eller ingen skibe” konstaterer hun.

Havnene har i beskedent omfang benyttet sig af de forskellige hjælpepakker, og har lige som andre virksomheder mærket, at man godt kan miste en meget stor del af omsætningen og samtidig selv skulle klare at komme videre. Det er en svær situation, hvis ens kerneforretning, som holder resten af forretningen oppe, falder bort fra den ene dag til den anden.

En anden aktivitet, der er brugt mange ressourcer på i forbindelse med nedlukningen af Danmark er midlertidig oplægning af krydstogtskibe. Både Skagen Havn og Fredericia Havn har haft et krydstogtskib lagt op i mere end en måned, fordi markedet fra den ene dag til den anden lukkede helt ned. Ud over behov for et sted at være søgte skibene havn for at have mulighed for at sende besætningsmedlemmer hjem.

Det var en opgave, der viste sig svær at løse, for rejse mellem lande og hele lufttrafikken blev standset næsten fra den ene dag til den anden. Det er også derfor vi ser, at danske besætningsmedlemmer på langfart stadig har vanskeligt ved at blive afløst på skibe rundt om i verden. ”Så havnene har givet deres beskedne bidrag til at muliggøre hjemrejse for besætningsmedlemmerne på disse to krydstogtskibe, men der var godt nok mange interaktioner med myndigheder, der skulle falde på plads, før det blev muligt for besætningen trygt at rejse videre, og skibene kunne forlade dansk havn igen” siger Tine Kirk Pedersen.

Tine Kirk Pedersen mener, at havnene ligesom mange andre i forbindelse med coronakrisen har vist, at de hurtigt kan tilpasse sig nye rammer: ”Der er forholdsvis få ansatte i de danske havne, og havnene fik hurtigt lavet vagtplaner, så personkontakt blev minimeret for at undgå smitte og sygdom hos kritisk personale. Så driften har fungeret upåklageligt, og gods er fortsat kommet ind og ud af landet, så forsyningssikkerheden er blevet sikret. Hele 77 pct. af vores import sker via havnene, så fortsat drift er vigtig for vores forsyningssikkerhed – tænk bare på, hvordan der blev hamstret varer i starten af epidemien”.

I havnene ser man nu frem til, at grænserne snarest muligt kan åbnes, så bl.a. krydstogterne kan starte op igen. Samtidig bliver der nu åbnet op for de færgeruter, som er blevet lukket ned som følge af coronakrisen. “Når grænserne bliver åbnet, skaber det mere aktivitet i havnene. Særligt fordi passagertrafikken kommer tilbage. Det er der brug for, så 2021 forhåbentlig kan medvirke til at stabilisere havnenes økonomi efter et 2020, som økonomisk set kun vil komme i historiebøgerne pga. corona, og det er ikke for det gode”, slutter Tine Kirk Pedersen.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen