De danske erhvervshavne 2020 tror på grøn omstilling og sætter handling bag!

Læs vores nye rapport om en branche i udvikling

EU havnepakke undgår nødvendige regler

Kommissionen ønsker med et nyt lovforslag at øge effektiviteten i havne med bedre adgang for udbydere af havnetjenester og bedre gennemskuelighed i økonomien.

Danske Havne bifalder, at erhvervshavne anerkendes som selvstændige, kommercielle enheder, der har en central rolle i forhold til EU’s generelle konkurrencekraft.

For Danske Havne er det vigtigt, at havne kan konkurrere på et sammenligneligt grundlag. Danske Havne finder det derfor bemærkelsesværdigt, at de største hindringer for lige konkurrencevilkår ikke er indeholdt i Kommissionens forslag.

Det drejer sig især om statsstøtteregler, mere fyldestgørende konsekvensanalyser af lovgivningen og metoden bag TEN-T netværket, der afgør hvornår havne er med i nettet og dermed er omfattet af de foreslåede regler.

Læs Danske Havnes høringssvar her

Læs mere om lovgivningen her

Lovgivningen er som udgangspunkt gældende i de havne, som indgår i det såkaldte TEN-T net. De danske havne – der er udvalgt på baggrund af gods og passagermængder er: Aalborg, Aarhus, Branden, København, Ebeltoft, Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Fur, Gedser, Hanstholm, Helsingør, Hirtshals, Kalundborg, Nordby, Odense, Rødby, Rønne, Sjælland Odde Færge havn, Spodsbjerg og Tars (Nakskov).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen