Direktørens hjørne

4 januar, 2019 13:25

Godt nytår og velkommen til et 2019, der byder på mange vigtige og interessante sager for de danske havne. Øverst på dagsordenen står selvfølgelig den havnelov, som den danske regering gerne vil have på plads inden folketingsvalget, og derudover skal EU’s havneforordning også implementeres i løbet af året.

Og så er 2019 jo ikke mindst et år, der kommer til at byde på hele to vigtige valg, hvor Danske Havne selvfølgelig vil byde ind med politiske forslag og vigtige pointer, der kan sætte yderligere fokus på de lovende muligheder for branchen.

Revisionen af havneloven
Danske Havne har selv været med i arbejdet med revisionen, og vi ser også frem til, at en aftale falder på plads, så vores mange medlemmer kan arbejde videre med vished og sikkerhed for fremtidens rammevilkår.

Vi tog hul på nuværende etape af revisionen af havneloven, da ekspertudvalget i april fremlagde deres bud på fremtidens havnelov, og vi ser nu frem imod, at regeringen sender sit bud på en havnelov videre i høring.

Fra havnenes side kommer vi dog indtil da til at fortsætte med at byde ind med vores vigtigste pointer. Det handler blandt andet om, at den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet.

Vi mener, at alle havne uanset organisationsform skal have samme adgang til statsgaranterede lån, og generelt er vi tilhængere af så klare rammer for alle som muligt, for det kræver samarbejde og fælles løsninger, hvis vi skal fortsætte med at udvikle havnene i Danmark og være relevante i en europæisk sammenhæng. Vi har desuden et ønske om mere fleksible organisationsformer, der ikke medfører unødvendige omkostninger for havnene og dermed indirekte havnens kunder.

Vigtige valg forude
Allerede inden sommer skal vi igennem to vigtige valg – folketingsvalget og valget til Europa-Parlamentet. Vi bilder os ikke ind, at en debat omkring de danske havne kommer til at afgøre, om statsministeren efter sommer hedder Lars eller Mette, men vi kommer til at forsøge at spille en rolle ved eksempelvis at arrangere debatter op til valget på forskellige havne, hvor transport og infrastruktur og det blå Danmark i det hele taget skal på programmet.

Der venter også – søndag den 26. maj – et valg til Europa-Parlamentet, hvor Danmark skal vælge sine 14 repræsentanter, og der vil vi selvfølgelig ændre fokus fra det danske og se infrastruktur og transport i et større og bredere europæisk perspektiv.

Havnene i god udvikling
I slutningen af sidste år var der meget snak om danske havne oven på de lokale beslutninger om at lukke Kolding Havn og dele af Vejle Havn. Men tendensen er den modsatte – flere og flere havne udvider og har succes med det.

Vi er lidt trætte af, at et par enkelte historier fylder så meget, når der er en rigtig positiv udvikling omkring de danske havne i disse år. Vi kan se, at nye investeringer rundt om i landet bærer frugt, og vi kan se, at både fysiske udvidelser og nye forretningsområder honoreres og smitter af på de omkringliggende samfund og fører vækst og beskæftigelse med sig.

Samtidig med de lidt kedelige historier fik vi også nyheden om, at to nye kontrakter på udvidelsen af Hanstholm Havn blev underskrevet, og mange andre havne, herunder Lindø, Vordingborg og Skagen bare for at nævne nogle, er i fuld gang med udvidelser. Generelt er tendensen opadgående, og udvidelserne omfatter flere nye forretningsområder.

De gode historier fortsætter heldigvis – og dem bliver vi selvfølgelig også ved med at fortælle her i 2019.

Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne