Tema: Vindeventyret går gennem de danske havne

Følg havnenes engagement i vindeventyret i dag og i fremtiden!

Hvide Sande Havn har længe været en af Danmarks vigtigste fiskerihavne, og det vil den også gerne være i fremtiden. Men havvind fylder mere og mere i bevidstheden i det vestjyske, og efter havnens succes i arbejdet med Horns Rev 3 satser man nu endnu mere på havvind fremadrettet. De første internationale bejlere har allerede meldt sig.

Det skete, da Vattenfall i sensommeren sidste år offentligt meldte ud, at de har valgt Hvide Sande Havn på den jyske vestkyst som drifts- og vedligeholdelsescenter for Danmarks største havmøllepark Horns Rev 3 i Nordsøen. Valget vil betyde, at 25-30 nye fuldtidsansatte får base i Hvide Sande.

Mange mulige arbejdspladser på spil
I august blev selve vindmølleparken indviet, og i året op til indvielsen havde Hvide Sande omkring 130 forskellige ansatte, der klargjorde parken, boende. Det er succesen fra det arbejde, der nu betyder, at flere andre kigger mod Hvide Sande Havn, vurderer havnen selv:

”Jeg tror, det er succesen med klargøringen af Horns Rev 3, der gør os interessante – både som servicehavn for den nu eksisterende park men også i yderligere arbejde med flere andre i fremtiden. Vi er meget interesserede i at blive servicehavn for de kommende vindmølleprojekter, og vi vurderer, at de kommende Vesterhav Syd- og Nord-havmølleparker vil kunne give os yderligere arbejdspladser. Derudover er der den kommende havmøllepark Thor, hvor vi også håber på at kunne gøre os gældende, både i forbindelse med etableringen af vindmølleparken, men især ved den efterfølgende servicering og vedligehold, så alt i alt er der god logik for os i at satse i denne retning,” siger Bent Haumann, der er Senior Business Development Manager i Hvide Sande Havn.

Havvind tænkt ind i havneudvidelse
Servicering af offshore-vindmøllerne i Horns Rev 3, der er Danmarks største havmøllepark med en forsyningskapacitet på strøm til 425.000 husstande, er et nyt og stort forretningsområde for den vestjyske havn. Det er et enormt stort projekt, som ifølge havnen selv passer rigtig godt ind i deres grønne og miljøansvarlige profil, og som kan blive det første af flere lignende projekter.

Ved de seneste udbygninger af havnen er det derfor målrettet blevet tænkt ind, at havnen skulle kunne facilitere offshore-industriens krav til kajanlæg, sikrede lagerområder, service og support, udskibning af mølleelementer, plads til service- og supply-både og de mere specielle jack-up-skibe, samt areal til en heliport, hvis dette skulle blive nødvendigt.

”På den måde tænker vi havvind ind hele vejen rundt, når vi udvikler forretningen og ser fremad. Det er selvfølgelig noget, vi har skullet vænne os til, men det sidder efterhånden på rygraden,” understreger Bent Haumann.

Hvide Sande vil både fisk, vind og industri
Der landes årligt fisk for rundt regnet en kvart milliard kroner i Hvide Sande Havn, hvilket gør den til landets femtestørste fiskerihavn. Selvom trawlerne og kutterne er blevet færre, er de til gengæld blevet større og mere effektive, så fiskeriet og vigtigheden ved at være en dynamisk fiskerihavn skal ikke ændres, mener vestjyderne. Men de nye forretningsmuligheder som del af det danske vindeventyr skal bare lægges oven i:

”Der er plads til begge dele. Fiskeri er en afgørende del af havnens og byens identitet og traditioner, så det skal vi ikke pille ved. Men vi skal konsolidere os selv, og derfor er det selvfølgelig vigtigt for os at brede vores forretning ud til at omfatte mere og andet end fiskeri. Og her ser vi et stort potentiale i havvind, og vi føler, at vi har byens og hele oplandets opbakning til at gå i den retning. Man kan godt sige, at vindbranchen har fået øje på os, og vi har fået øje på den, så vi er bestemt klar på at være en endnu større del af det danske vindeventyr i fremtiden,” afslutter Bent Haumann. Der er allerede planlagt tre havmølleparker ud for den jyske vestkyst – Vesterhav Nord, Vesterhav Syd og Thor – men flere kan komme i spil, når regeringen og Folketingets partier inden længe skal konkretisere aftalen omkring en klimalov, som man blev enige om i december.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen