Tema: Vindeventyret går gennem de danske havne

Følg havnenes engagement i vindeventyret i dag og i fremtiden!

Nu er de første køretøjer på Lindø Port of Odense tanket med ren klimavenlig biodiesel – for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud, siger adm. direktør Carsten Aa.

Lindø Port of Odense får strøm fra tre store vindmøller på havnearealet, og næste skridt er biodiesel i tanken, sagde adm. direktør Carsten Aa i denne uge, da han præsenterede et nyt samarbejde mellem havnen og Emmelev A/S.

I en forsøgsordning skal Emmelev A/S levere klimavenlig og fossilfri biodiesel, som to af havnens køretøjer i første omgang skal tankes med. Men adm. direktør og ny formand for Danske Havne, Carsten Aa lagde ikke skjul på potentialet. Hvorfor skal verdens største mobilkran med en højde på 57,50 meter og en vægt på 824 ton, som havnen fik leveret i februar, ikke køre på klimavenlig biodiesel i fremtiden, sagde han, da aftalen med Emmelev A/S blev præsenteret.

Laver grøn omstilling
Biodiesel skal være med til at mindske Lindø Port of Odenses klimaaftryk – på Danmarks arealmæssigt største havn, som gør en stor indsats på en række områder for at gennemføre en grøn omstilling. 

”Vi har en lang række dieseldrevne køretøjer herude. Lige fra gummigeder til kæmpestore kraner – verdens største havnemobilkran, der også er dieseldrevet. Så for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud. Vi har et stort forbrug på det område, siger Carsten Aa.

Raps fra gule marker
Aftalen er indgået med den nordfynske virksomhed Emmelev A/S, der producerer biodiesel af den raps, som mange oplever blomstrer på markerne lige nu.

Mandag blev det første læs biodiesel leveret, og med var havnens direktør Carsten Aa, medejer af Emmelev A/S Morten Simonsen og tidligere klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Klimaminister Dan Jørgensen (S) har tidligere sagt, at han ser potentiale i, at biodiesel bliver en del af løsningen i forhold til at opfylde regeringens mål om at reducere CO2-udledningen i Danmark med 70 procent inden 2030. 

Lilleholt er enig
Venstres Lars Christian Lilleholt, tidligere klimaminister, er enig: 

”Det er jo kæmpemæssigt potentiale, der er. Vi skal af med den fossile energi – kul og olie – og vi skal ind med den grønne energi. Der er biodiesel absolut en fornuftig løsning. Der er en langt lavere CO2-udledning ved biodiesel end almindelig benzin og diesel,” siger han.

”Vi har en skarp grøn profil, og ligesom vi har kæmpestore projekter, har vi også små projekter, vi gerne vil være med i, hvis det kan være med til at fremhæve den profil,” siger Carsten Aa.

Kører på ren biodiesel
Emmelev A/S har siden 2002 produceret biodiesel, og i dag udgør biodieselproduktionen en fjerdedel af deres samlede produktion.

Den diesel, man tanker ved tankstationerne rundt omkring i Danmark, består af omkring syv procent biodiesel, men i Danmark er der ikke mange, der kører på ren biodiesel eller en højere andel end syv procent, som de to køretøjer på havnen skal, fortæller medejer Morten Simonsen, Emmelev A/S.

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen