De danske erhvervshavne 2020 tror på grøn omstilling og sætter handling bag!

Læs vores nye rapport om en branche i udvikling

Siden den 28. august 2013 har der været forbud mod anløb, landinger og generel import af færøsk sild og makrel i danske havne. Færøerne og EU er nået til enighed om sildefiskeriet på Færøerne, men måske det kun er våbenhvile

Den nye aftale mellem EU og Færøerne betyder, at Færøerne vil tilpasse fiskeriet til EU’s kvoter. Til gengæld ophæver EU sine handelsrestriktioner over for Færøerne. Sagen nåede nye højder, da Færøerne åbnede en klagesag over EU i WHO.

Sildekrigen brød ud i august 2013, da Færøerne nægtede at rette sig efter EU’s kvoter for sildefiskeri i det nordatlantiske farvand. EU stoppede al import af færøske sild og forbød skibe fra Færøerne at lægge til i EU-havne. Også i det danske rigsfællesskab.

Fiskerikommissær Maria Damanaki udtalte efter aftalen: Færøske fiskere kan nu komme tilbage i EU farvand, og EU fiskere kan fortsætte det traditionelle fiskeri i færøsk farvand.

Efter et års forhandlinger bøjer Færøerne sig for EU’s regler. Men kun som en våbenhvile. Kvoterne for 2014 er stadig til forhandling. Færøerne har en naturlig interesse i at kunne afsætte fisk til EU-landene, og det vil have indflydelse på forhandlingerne. Ellers fortsætter striden også i kvoteforhandlinger i 2015.

Danske Havne finder det beklageligt, at der ikke er fundet en politisk forhandlingsløsning, og det derved kom så vidt, at EU måtte indføre sanktioner. Danske havne har modtagepligt og driver ikke grænsekontrol. EU’s sanktioner er med til at mistænkeliggøre skibsanløb og skabe øget kontrol i både NaturErhvervstyrelsen og Fødevarestyrelsen.

Danske Havne forventer, at Fødevarestyrelsen udsender orientering til danske havne om ændringer i anløbsforbuddet, når der er klarhed over aftalen mellem Færøerne og EU.

Læs mere om sildetvisten her.

For mere information. Kontakt Bjarne Løf Henriksen, Danske Havne.

Skagen sild Profilmagasinet.jpg
Kilde: Profilmagasinet – Skagen Havn

 

Tilmelding af nyhedsbrev

Følg med i de mest væsentlige nyheder i den danske havnebranche.
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll til toppen